V.22

Idag har Benjamins mamma varit på besök. Det har varit allsång i aulan tillsammans med Nacka musikskola. Vi har lyssnat klart på Den magiska kulan.

Den här veckan har vi skrivit texter om ekorren och vad vi längtar till eller längtar efter. Torsdagen ägnades åt att fixa pärmar, textmappar, lådor mm och att träna på våra avslutningssånger. Vi har också sjungit för alla som fyller år i juni och juli.

Nu har jag 2 gånger låtit barnen som inte haft med sig saker ringa hem när det är aktivitet på fritids och de har glömt att ta med sig sakerna hemifrån. Jag och klassen har bestämt att om det händer igen kommer jag skicka ett mejl till er föräldrar sen får vi se om ni kan lösa det eller inte.

Här kommer lite info om vad vi har gjort i engelska det här läsåret. Jag har även engelska med 1C när Teresa har bild med 1B. I ettan har vi 30 minuter engelska i veckan enligt timplanen. I tvåan utökar vi till 40 minuter i veckan. I tvåan kommer vi att ha en textbok som heter Join the quest med tillhörande arbetsbok.

Vi kommer fortsätta att utveckla det engelska språket utifrån det centrala innehållet i läroplanen:

I årskurs 1-3

Kommunikationens innehåll

Lyssna och läsa — reception

Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion

Det är mycket fokus på att lyssna och samtala under de första skolåren. Vi kommer att börja uttrycka oss så smått i skrift också till hösten. Beroende av hur mycket man exponerats för engelska så tycker man att det är lätt eller svårt. Jag har dragit paralleller med hur lång tid det har tagit för barnen att lära sig svenska. I början lyssnade man in språket för att sen våga härma och lära sig förstå. Kunskapskraven i engelska kommer först i år 6.

Nu har vi 4 välmående fågelungar kvar.
2junimat

2junibelåtna

Onsdag 14/6 Skolavslutning! Vi ses på skolgården 7.50. Avslutningen börjar 8.00. Efter avslutningen på skolgården går vi till klassrummet och fikar. Jag kommer att vara borta den 12+13 juni pga att jag måste operera om det dem gjorde i december så jag vet inte om jag kommer på skolavslutningen men jag hoppas det. Mange och Tobbe är med i alla fall:-).

Ha ett härligt minilov,
/Carina och Mange

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

